- Borssele II:
- (discussie over en realisering van) kernenergiecentrale op deze specifieke locatie
- Vergunningen:
- (juridische) procedures van en bezwaren tegen vergunningen en bestemmingsplannen voor specifieke bezigheid of installatie
Kennisgeving Kernenergiewet aanvraag tweede kerncentrale Borssele
Kennisgeving Kernenergiewet aanvraag tweede kerncentrale Borssele
Nadat het Zeeuwse elektriciteitsbedrijf Delta er al jaren over praatte is het nu zover. In de Staatscourant wordt de Kennisgeving Kernenergiewet gepubliceerd over het ontvangen van de startnotitie van Delta voor het "Bouwen en vervolgens bedrijven van een tweede kerncentrale Borsele". Voor die activiteit zijn onder meer vergunningen nodig op grond van artikel 15, onder a en b, en artikel 29 en artikel 34 van de Kernenergiewet en op grond van artikel 1 van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren. Daarnaast dienen besluiten te worden genomen op grond van onder meer de Wet op de Waterhuishouding en natuurwetgeving. Ten behoeve van de besluitvorming moet ook een milieueffectrapport (MER) worden opgesteld. Met deze kennisgeving start de procedure voor de milieueffectrapportage. Door het bevoegd gezag zullen richtlijnen worden vastgesteld waaraan het MER moet voldoen.
Delta verwacht dat de kerncentrale in 2018 in bedrijf wordt genomen.. Er zijn diverse inspraakmogelijkheden gedurende het gehele vergunningentraject. Er is in de startnotitie nog geen keus gemaakt welke technologie (reactortype) Delta gaat gebruiken, behalve dat het om 'generatie 3' gaat, wel dat het in totaal gaat om een vermogen van 2500 MW! (meer dan 5x de huidige kerncentrale in Borssele). Delta verwacht dat dat 4 a 5 miljard Euro zal kosten
Richtlijnen milieueffectrapport Borssele II gepubliceerd
De richtlijnen voor het MER (Milieu Effect Rapport) voor Borssele 2 (Delta) zijn gepubliceerd door VROM minister Huizinga. Bij het vaststellen van de richtlijnen is het advies van de Commissie voor de MER (van 3 december 2009) geheel overgenomen. Op onderdelen is dit advies nader in-/aangevuld. In totaal zijn er ruim 1500 inspraakreacties ontvangen. Hoewel "de discussie over nut en noodzaak van kernenergie binnen het Nederlandse energiebeleid (…) niet in het kader van een individuele vergunningsaanvraag" past, dient Delta wel "te motiveren waarom zij, binnen haar visie en bedrijfsmodel, voor (een groter aandeel) kernenergie kiest."
Verder moet Delta in het milieueffectrapport voor een tweede kerncentrale onder andere
* de voor- en nadelen voor het milieu van alle onderdelen van de splijtstofketen behandelen: van uraniumwinning tot afvalopslag. Dat moet tot in detail gebeuren waar het gaat om aspecten die regelrecht met de beoogde locatie bij Borssele te maken hebben.
* ingaan op de elektriciteitsbehoefte en de ontwikkeling in Nederland met betrekking tot de geplande capaciteit(s-uitbreiding).
Minister stopt procedure voor nieuwe kerncentrales
Een half jaar nadat de bedrijven in de race voor nieuwe kerncentrales in Borssele de vergunningsaanvragen hebben stopgezet, stopt nu ook het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie officieel met de vergunningsprocedure. Dit laat het ministerie weten aan iedereen die bezwaar had gemaakt tegen de reikwijdte en detail milieueffectrapportage. "Op het ogenblik dat één van beide initiatieven opnieuw wordt opgepakt of zich een nieuw initiatief aandient, zal een MER opgesteld moeten worden. Dan wordt onderzocht of er nieuwe omstandigheden en gewijzigde inzichten zijn die actualisatie van het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage noodzakelijk maken."