- Nieuwe kerncentrales:
- algemene discussie over het bouwen van een of meerdere kerncentrales, tot het moment dat er een duidelijke locatie genoemd is of een lokatie-gebonden procedure begint
- Vergunningen:
- (juridische) procedures van en bezwaren tegen vergunningen en bestemmingsplannen voor specifieke bezigheid of installatie
Randvoorwaarden voor kerncentrales
Van Geel stuurt de Notitie ‘Randvoorwaarden voor nieuwe kerncentrales’ naar de Tweede Kamer. Het feit dat Van Geel de randvoorwaarden naar de Kamer stuurt wekt enige verwondering: het intussen demissionaire Kabinet gaat door als minderheidskabinet en zal daarom controversiële onderwerpen niet behandelen. Niemand zou het dus vreemd vinden als dit over de verkiezingen heen zou worden getild. Toch kiest Van Geel daar niet voor en geeft nu de indruk dat hij het snel door wil drukken.
Als bijlage van de Randvoorwaarden zijn een aantal rapporten over opinies, financiële zekerheid en overzicht van nieuwe types.
In de brief van Van Geel staat een aantal opmerkelijke zaken: zo mag er alleen een nieuwe kerncentrale komen als er een oplossing is voor het kernafvalprobleem. Maar: ondertussen mogen procedures doorlopen worden en mag er wel gebouwd worden. Binnen tien jaar “moet er door de overheid een beslissing zijn genomen over de eindbestemming voor het radioactief afval,” behalve als de “Europese regelgeving tot een besluit op een eerdere datum verplicht.“ Hij stelt dat “alleen geologische berging (in de diepe ondergrond) van hoogradioactief afval“ bij de huidige stand van de wetenschap en techniek een “echte oplossing“ is.
Bij het kamerdebat eind oktober zegt de PvdA geen veto uit te willen spreken over een nieuwe kerncentrale maar wel de voorwaarden zo streng te willen maken dat de bouw de facto onmogelijk wordt. Van Geel zegt dat juist niet onmogelijk te hebben willen maken, en heeft van Delta begrepen dat hij dat ook niet gedaan heeft. Hij had graag gewild dat, net als in Finland, er bij aanvang van de bouw een oplossing was voor de definitieve opslag van kernafval, maar dat zou betekenen, zo zei hij letterlijk, dat “het er dan nooit van zou komen.”
Edoch, de Randvoorwaarden blijven een voorstel, de Kamer praat er niet eens verder over.
Kennisgeving Kernenergiewet aanvraag tweede kerncentrale Borssele
Kennisgeving Kernenergiewet aanvraag tweede kerncentrale Borssele
Nadat het Zeeuwse elektriciteitsbedrijf Delta er al jaren over praatte is het nu zover. In de Staatscourant wordt de Kennisgeving Kernenergiewet gepubliceerd over het ontvangen van de startnotitie van Delta voor het "Bouwen en vervolgens bedrijven van een tweede kerncentrale Borsele". Voor die activiteit zijn onder meer vergunningen nodig op grond van artikel 15, onder a en b, en artikel 29 en artikel 34 van de Kernenergiewet en op grond van artikel 1 van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren. Daarnaast dienen besluiten te worden genomen op grond van onder meer de Wet op de Waterhuishouding en natuurwetgeving. Ten behoeve van de besluitvorming moet ook een milieueffectrapport (MER) worden opgesteld. Met deze kennisgeving start de procedure voor de milieueffectrapportage. Door het bevoegd gezag zullen richtlijnen worden vastgesteld waaraan het MER moet voldoen.
Delta verwacht dat de kerncentrale in 2018 in bedrijf wordt genomen.. Er zijn diverse inspraakmogelijkheden gedurende het gehele vergunningentraject. Er is in de startnotitie nog geen keus gemaakt welke technologie (reactortype) Delta gaat gebruiken, behalve dat het om 'generatie 3' gaat, wel dat het in totaal gaat om een vermogen van 2500 MW! (meer dan 5x de huidige kerncentrale in Borssele). Delta verwacht dat dat 4 a 5 miljard Euro zal kosten