- Kerncentrales:
- Bestaande (of gesloten) kernenergiecentrales
- Sluiting:
- (discussie over) sluiting(-sdatum) van een specifieke installatie of opheffing van een organisatie
Nederland verlaat Eurochemic
De Regering laat weten "eenzijdig afstand te doen van haar rechten als aandeelhoudster van Eurochemic" (die ze in 1957 is aangegaan). De opwerkingsfabriek is in 1974 stilgelegd. Op 5 juli wordt dat aanvaard door de vergadering van aandeelhouders en verlaat Nederland het zinkende Eurochemic schip dat in juli 1982 de fase van liquidatie ingaat. Hoeveel het Eurochemic-avontuur Nederland in totaal heeft gekost is onbekend, maar in 1969 was dat al f 12 miljoen. Dodewaard heeft er 8 ton brandstof laten opwerken, goed voor 50 kilo plutonium en ook brandstof uit test-reactoren is er opgewerkt. Doordat Nederland nu (al) Eurochemic verlaat, is er geen verplichting mee te betalen aan de ontmanteling en ook het radioactief afval blijft in België achter.
Dodewaard mogelijk dit jaar al dicht?
Er wordt openlijk rekening gehouden met een sluiting van Dodewaard. Het parlement is niet van plan de opwerkingscontracten goed te keuren als ze ze niet in mogen zien. In dat geval zal het afval dat bij de opwerkingsfabrieken in Frankrijk en Engeland al opgeslagen ligt terug gestuurd worden. Vooral voor Dodewaard zal dat grote consequenties hebben: er is nog niets opgewerkt in Sellafield en er is te weinig ruimte in het koelbassin om in dat geval alles op te slaan. Met als gevolg dat de reactor “mogelijk dit jaar al“ zal moeten sluiten.
Kosten voortijdige sluiting Dodewaard
De GKN zegt in een geheime notitie voor de aandeelhouders dat voortijdige sluiting van Dodewaard f 515 miljoen kost. Dat bedrag is zeer omstreden: er zitten ook ontmantelingskosten in, en geld voor de inkoop van vervangend vermogen, terwijl er een overcapaciteit is van 3.000 MW (60x Dodewaard) en de kosten van opwerking, die bespaard worden bij snelle sluiting, zijn veel te rooskleurig: f 150,- per kilo terwijl de kosten voor opwerking in Sellafield ongeveer f 2000,- per kilo zullen gaan kosten. De reden voor de notitie is dat aandeelhouders in de SEP morren, in veel Provinciale Staten (Groningen, Friesland, Noord-Holland) en gemeentes (Amsterdam, Utrecht), gaan al maandenlang stemmen op om als aandeelhouder in de Raad van Commissarissen te pleiten voor de sluiting van de centrale in Dodewaard, of dat de aandelen verkocht moeten worden. Als op 16 februari PS van Noord-Holland tegen sluiting stemt, is een meerderheid binnen de SEP voor sluiting onmogelijk geworden.
PGEM voor sluiting Dodewaard per juli 1983
De meerderheid van de Provinciale Gelderse Electriciteits Maatschappij (PGEM) vindt dat de kerncentrale in Dodewaard per 1 juli 1983 kan sluiten. Op die dag is de centrale helemaal afgeschreven en mede gezien het experimentele karakter van de centrale kan die gesloten worden. De PGEM is een van de 11 aandeelhouders. De GKN heeft (voor de aandeelhouders) een nieuwe berekening gemaakt wat sluiting zou kosten: f 660 miljoen. De Nijmeegse groep ‘Stop kernenergie nou met giroblauw’, heeft berekend dat sluiting 650 tot 883 miljoen gulden oplevert.
GKN tegen sluiting Dodewaard
De Raad van Commissarissen van de GKN besluiten in meerderheid tegen de sluiting van Dodewaard. Van de in totaal 12 leden (11 aandeelhouders plus voorzitter Geertsema) blijkt alleen Amsterdam voor sluiting Men steunt het standpunt van de directie dat eenzijdige opzegging van de samenwerking niet mogelijk is en dat alleen regering en parlement over sluiting kunnen beslissen. De vergadering is de laatste achter gesloten deuren, bij de volgende vergadering zal de pers aanwezig mogen zijn; maar publiek ook dan nog niet.
Discussie sluiting bestaande centrales
Als nu wordt besloten tot de sluiting van de centrales in Dodewaard en Borssele zal dat ongeveer 5 miljard gulden kosten. Dat zegt de Studiecommissie Bestaande Kerncentrales (beter bekend als de Commissie Beek) ingesteld door kabinet Van Agt II in 1981 om de gevolgen van sluiting te bestuderen. De Brauw zegt dat het geheim houden van de bronnen waarop de cijfers gebaseerd zijn, een versluierende rol speelt. Er komt meteen al veel kritiek op de cijfers en er onstaat een enorme publieke discussie over de kosten. In mei wordt door commissievoorzitter Beek toegegeven dat het uitbrengen van het rapport een politieke daad was en de onderzoeksopdracht “te beperkt.“ Er werd expliciet opdracht gegeven dat de kosten van kolencentrales als vervanging van de kerncentrales meegenomen moest worden. Door de universiteit van Groningen is er een rapport gemaakt waaruit blijkt dat de sluiting van de bestaande kerncentrales zelfs geld oplevert als de vervanging gebeurt door het gebruikmaken van de huidige overcapaciteit van de aardgas- en oliegestookte centrales.
Dodewaard 5 jaar langer open
De GKN heeft besloten de kerncentrale in Dodewaard vijf jaar langer in bedrijf te houden. Ging men er tot nu toe van uit dat de centrale in 1994 gesloten zou worden, nu zal die openblijven tot 1998. De elektriciteit uit de centrale zal volgens de GKN steeds goedkoper worden: de centrale is al helemaal afgeschreven en na 1994 zal er ook niet meer gespaard hoeven te worden voor de ontmanteling: er zit dan genoeg in het fonds, zo wordt meegedeeld.
GS Gelderland: Dodewaard dicht op 1-1-95
Gedeputeerde Staten van Gelderland vindt dat Dodewaard op de afgesproken datum (1 januari 1995) dicht moet en niet later (minimaal 1997) zoals de SEP wil. De SEP meent dat de specifieke kennis en ervaring die de laatste jaren met de centrale zijn opgedaan op peil moet blijven.
SEP: Dodewaard langer open
De elektriciteitsproducenten verenigd in de SEP willen de centrale in Dodewaard langer open houden, minimaal tot 2002. Dit staat in het Elektriciteitsplan 1993-2002. In het vorige E-plan van twee jaar eerder was de sluitingsdatum al opgeschoven tot 1997. Binnen de regeringscoalitie is de PvdA fel tegen langer openhouden, maar naar verwachting zal pas volgend jaar een discussie binnen de regering starten. Ruim 100 mensen demonstreren op 20 juli bij de centrale tegen de plannen van de SEP om de centrale langer open te houden.
SEP: KCB door modernisering langer open
Na een voorzetje in de zomermaand van Andriesssen dat de Borssele centrale wel tot 2007 open kan blijven, kopt de SEP de bal in: de modificatie kan alleen doorgaan als de centrale langer de investering (die ondertussen opgelopen is tot f 467 miljoen) terug kan verdienen. Daarom moet de bedrijfsduur tot 2007 verlengd worden. Maar de aandeelhouders zijn verdeeld: de EZH (Z-Holland) vindt dat voor die f 467 miljoen ook een grote, moderne warmtekrachtcentrale is te bouwen die veel langer mee gaat. Ook de UNA (Utrecht en Noord-Holland) vindt dat sluiting geen ramp zou zijn, er staan voldoende nieuwe productie-eenheden opstapel zodat modernisering niet langer perse noodzakelijk is. Daarom zijn er 10 ontbindende voorwaarden aan de goedkeuring, o.a. dat de modernisering in elk geval in 1997 afgerond moet zijn en de kosten niet boven de f 467 miljoen mogen uitkomen, en dat moet duidelijk zijn voor de definitieve beslissing, eind 1994 als de vergunningsprocedures afgerond zijn.
- 1
- 2
- 3
- 4
- volgende ›
- laatste »