Vergunningsaanvraag modificatie Borssele
De ‘vergunningaanvraag inclusief milieueffectrapportage inzake wijziging van de kernenergiecentrale Borssele’ wordt door EZ gepubliceerd. Het gaat o.a. “om het onderbrengen van veiligheidssystemen in een speciaal gebouw, inclusief een reserve-regelzaal(…); het aanbrengen van een speciaal drukontlastsysteem voor het containment met filter.“
HFR in problemen door weigering LEU
Actualiteiten-rubriek Brandpunt onthult dat het opslagbassin voor brandstof uit de HFR in Petten, als er geen oplossing wordt gevonden, over twee jaar vol zal zitten. Dat zal sluiting van de reactor betekenen. Belangrijkste oorzaak is de weigering om over te schakelen (conversie) naar laagverrijkt uranium. De HFR gebruikt nu nog hoogverrijkt uranium (HEU), maar omdat dat zeer proliferatiegevoelig is, wil Amerika, die de brandstof levert (en weer terugneemt) dat de HFR omschakelt naar LEU. Dat eist de VS al 10 jaar, maar overschakelen wil men (Euratom, de eigenaar) liever niet: er moeten nieuwe vergunningen aangevraagd worden, en, zo wordt gezegd, Mallinckrodt zal de dupe zijn want “Molybdeen kan niet met LEU geproduceerd worden.“ Ook ECN, die de reactor gebruikt, zit niet op omschakeling te wachten.
Urenco: vergunning voor vernietigde vergunning vernietigd
De op 13 januari 1992 aan Urenco afgegeven vergunning voor 1300 ton wordt door de Raad van State vernietigd. Die (eigenlijk tijdelijke) vergunning was afgegeven toen Urenco op een gedoogvergunning draaide omdat op 18 april ‘91 de vergunning voor 3500 t door de Raad van State vernietigd was. Een nieuw succes voor de milieubeweging na 7 jaar juridische strijd. Omdat de recent afgegeven vergunning voor 2500 ton is geschorst heeft Urenco nu alleen een vergunning uit 1981 voor 1000 ton, terwijl het nu een feitelijke capaciteit heeft van 1500 ton De milieubeweging waarschuwt dat nieuwe juridische stappen niet uit te sluiten zijn en dat een nieuwe gedoogvergunning uit den boze is. Urenco Nederland vraagt wel meteen een nieuwe aan en deelt aan de ministers mee dat de fabriek laten draaien op de maximale capaciteit gedekt door de vergunning uit 1981 (1000 ton) "minstens een miljoen per week" kost. B&W van Almelo zijn in ieder geval niet van plan te vragen om sluiting van (een deel) van de verrijkingsfabriek. “Op 7 maart hebben wij aan Urenco NL BV te Almelo een gedoogbeschikking toegezonden”, delen de ministers van EZ, VROM en SZ op 7 maart laconiek mee. Op 11 april wijst de Raad van State de schorsing van de vergunning voor 2500 ton af (en wordt de voorlopige schorsing opgeheven). Op 29 januari 1996 verliezen de milieuorganisaties uiteindelijk de bodemprocedure. Daarmee heeft Urenco NL een definitieve vergunning voor een maximale capaciteit van 2500 ton.
Tweede-Kamerverkiezingen, vorming kabinet-Kok
Bij deze verkiezingen doen zich grote verschuivingen voor. PvdA en CDA verliezen fors, waardoor de zittende coalitie haar meerderheid verliest. Grote winnaar is verder D66, terwijl ook de VVD flink stijgt. Nieuw zijn de Socialistische Partij (SP) en twee ouderenpartijen. In augustus wordt het kabinet-Kok gevormd, door PvdA, D66 en VVD (‘Paars’). Dit is het eerste kabinet zonder confessionele deelname sinds 1918.
Het CDA is de enige partij die (in haar program) de uitbreiding van kernenergievermogen bespreekbaar wil houden. Van D66 en SGP mogen de bestaande centrales tot het einde van de economische levensduur open blijven, van PvdA en GroenLinks en nieuwkomer SP moeten ook de bestaande centrales dicht. VVD zegt er niets over.
Kerncentrale in de NOP moet mogelijk blijven
Ook de provincie moet in haar Streekplan Flevoland de mogelijkheid open houden dat er een kerncentrale wordt gevestigd op de Westelijke Noordoostpolderdijk. Gedeputeerde Staten had in het streekplan de vestiging van een kerncentrale willen voorkomen zolang voor veiligheid en afval geen afdoende oplossingen worden geboden. Maar de minister houdt op advies van de Rijksplanologische Commissie vast aan dit ‘Waarborgingsbeleid’.
Pechiney hoeft rekening niet te betalen
Pechiney, de aluminiumsmelter waarvoor de kerncentrale in Borssele feitelijk is gebouwd, wordt opnieuw ‘gematst’ in de kosten voor elektriciteit. Een arbitrage commissie geeft Pechiney gelijk in haar klacht tegen nutsbedrijf Delta (voor helft eigenaar kerncentrale) over het doorberekenen van de verwerkingskosten van radioactief afval. Het bedrijf vindt het onterecht keer op keer achteraf te worden geconfronteerd met prijsverhogingen. De uitspraak, na jarenlange onenigheid, betekend dat het Franse bedrijf de rekening van Delta van f 150 miljoen niet (helemaal) hoeft te betalen. Hoe groot de kostenbesparing is wordt niet bekend gemaakt. Pechiney betrekt tweederde van de stroom geproduceerd in de centrale en betaalt tussen de 4 en 6 ct per kilowattuur (precieze prijs is geheim). ‘Gewone’ grootverbruikers betalen ongeveer 10 ct en kleinverbruikers ongeveer 25ct voor de zelfde stroom. Het contract met Pechiney voor de levering loopt op 1 april 1996 af.
37 miljoen voor PINC-II
Voor de verlenging (3 jaar t/m 1996) van PINC (PINC II) stelt de staat de helft van de begrote f 37,5 mln. beschikbaar. De andere helft betalen de uitvoerende partijen: ECN, GKN, KEMA, Nucon, IRI. En sinds kort ook de Hoogovens technical Services en de EPZ. Accent zal liggen op verdere ontwikkeling van de SWBR (waar ook PINC I bij betrokken was); een concept voor de HTR en ook computerprogrammatuur. Een kwart van het budget zal gaan naar onderwijs en opleiding. Sinds dit jaar zitten er ook vertegenwoordigers van VROM en SZ, naast EZ, in de stuurgroep.
SEP wil verder met modificatie Borssele
De aandeelhoudersvergadering van de SEP ziet geen reden niet verder te gaan met de modificatie. Ook wordt door directeur Ketting gezegd dat de politiek niet zo makkelijk meer een streep kan zetten door de beslissing van modernisering: het Elektriciteitsplan 1995-2004 (waarin het langer openblijven van Borssele tot 2007 is geregeld) is ondertussen op 30 juni goedgekeurd door de minister van EZ en ook is al op 2 augustus de vergunning verleent. Maar de (nieuwe) EZ-minister Wijers zegt dat de Kamer er wel over kan praten, maar “in het licht van het feit dat de vergunning en de goedkeuring verleend zijn“ en dat er door de SEP al f 160 miljoen “uitgegeven c.q gecommitteerd“ is. Er zal dan zeker een schadeclaim volgen, die “kan oplopen tot f 467 miljoen.“
RvS: gedogen Dodewaard mag
De Raad van State oordeelt dat het gedogen van de centrale in Dodewaard gerechtvaardigd is en dat de kerncentrale open mag blijven tot er een nieuwe vergunning is. Natuur en Milieu en Milieudefensie waren in beroep gegaan tegen het gedogen in 1992 nadat de vergunning was vernietigd.
Toekomst KCB in geding
De dag van de waarheid voor Borssele. Nadat op 9 november al de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken gepraat heeft over de modernisering, de investering van f 467 miljoen en het langer openblijven van de centrale, is nu de stemming in de plenaire vergadering van de Tweede Kamer. De inzet van minister Wijers is modificatie en langere bedrijfstijd tot 2007. Omdat coalitiepartij (en de partij van minister Wijers) D66 bij haar standpunt tegen de modernisering en langer openhouden blijft, is de uitkomst van de plenaire stemming onduidelijk, al lijkt van te voren een minimale meerderheid voor langer openhouden. Twee van de drie coalitiepartijen (PvdA, D66, VVD) zijn tegen het voorstel van het Kabinet. Het debat op 15 november eindigt onduidelijk: D66 dient een motie in (opgevat als een handreiking naar de eigen minister) om met de SEP te overleggen of de modificatie goedkoper kan en daardoor sluiting per 2004 toch mogelijk blijft. Maar bij de belangrijkste motie, die van GroenLinks (die heel globaal is opgesteld en het kabinet “verzoekt af te zien van de voorgestelde bedrijfstijdverlenging”), staken op 22 november de stemmen: 73-73; drie leden van PvdA zijn op werkbezoek en iemand is net ontslagen uit ‘t ziekenhuis en afwezig. Bij de uiteindelijke hoofdelijke stemming de volgende dag krijgt de GroenLinks-motie toch een meerderheid: 77 voor en 73 tegen.
Dit betekent “in de geest van de motie“ en volgens veel mensen de snelle sluiting van de centrale omdat de investering van f 467 miljoen niet terug verdiend kan worden tot 2004 en dus niet economisch rendabel is. Maar meteen zijn er ook al andere interpretaties.